Welcome to all Beloved Friends

Feel free to explore my blog and feel comfortable to give comment but if you don't like I can't force you the exit door is OPEN

Pusat jagaan kucing terbiar Jasin Melaka

Tuesday, 5 April 2011

Terlebih dahulu sebelum  KC nak bagi info dan sharing pasal Pusat Jagaan Kucing Terbiar Jasin Melaka nie KC ingin mengucapkan berbanyak2 terima kasih kepada Pihak pusat jagaan kerana membenarkan kami utk melawat pusat tersebut dan juga dapat memberikan sedikit info yang amat berguna kepada KC dan boleh saya katakan mereka semua amat peramah . Dan KC ingin memohon maaf sbb tiada gbr kucing2 disitu yang KC dapat ambil kerana tidak dibenarkan oleh pihak yang bertugas dan KC pun menghormati keputusan mereka






ok lah smua KC bertolak ke Jasin pada pukul 1 ptg dan sampai pada pukul 1.30 ptg sambil berhenti sekejap utk makan selepas itu KC meneruskan perjalanan ke pusat jagaan kucing dgn berpandukan arah yg diberikan mamat yang keje kat stesen minyak Petronas (trima kasih byk2 la abg). Apabila kami sampai di pusat jagaan kucing terbiar dari jauh kami boleh melihat kelibat kucing2 berkeliaran sana-sini bermain dikawasan lapang yang tidak berpagar itu. Disitu KC berjumpa dengan orang yang bertugas menjaga pusat tersebut dan memperkenalkan diri lah dari kelab kami sayang kucing. KC ada bertanyakan beberapa soalan mengenai pusat tersebut dan apakah tujuan pusat tersebut dibuka dan KC diberitahu jumlah kucing yang ada disana adalah 72 ekor kalau tak silap KC banyak tu....


Untuk maklumat umum pusat jagaan kucing terbiar tidak sama dengan SPCA dan ia agak berlainan sedikit dan jika anda semua pergi ke sana baru boleh dapatkan gambaran yang sebenar. Pusat jagaan kucing terbiar ini ialah hak milik Majlis Perbandaran Jasin. kucing2 yang terdapat di pusat berkenaan adalah hasil tangkapan pihak Majlis Perbandaran Jasin dan semua kucing yang ditangkap akan ditempatkan disitu. Pusat Jagaan kucing terbiar itu bukan la untuk semua org yang jumpa kucing dan tinggalkan kat situ ye jgn salah anggap pulak....bukan ape la bila kita dgr pusat jagaan kucing terbiar kita akan anggap tempat tu ialah tempat untuk hantar kucing yang kite jumpa pulak!!!!!... tapi walau bagaimanapun kucing2 yang berada disitu boleh diambil untuk adoption dan tiada bayaran dikenakan kecuali kenalah berhubung dengan pihak Majlis dan menulis surat.  Semua kucing2 disana akan diberi makan sebanyak 3 kali iaitu Pagi/tengahari/malam dan kucing2 jugak ada disediakan tempat litter untuk business dia org la..


KC berasa amat kasihan melihat kucing2 disana kerana semua nya comel2 dan amat memerlukan rumah dan tuan yang baru untuk menjaga mereka. Kucing2 disana amat memerlukan kita semua dan bantuan daripada kita seperti makanan harian mereka dan pasir litter. KC ada bertanyakan kepada pihak yg bertugas ada tak kelab2 lain dtg memberi sumbangan dan adopt kucing2 kat situ.... dan mereka berkata mmg ada dan selalu jugak pihak2 yang datang mendermakan sikit makanan walaupun jumlah tak byk la. Untuk pengetahuan semua kucing2 disana divaksinkan ye!!!! walaupun kucing terbiar dan yg sakit diubatkan dan KC ada melihat rekod pihak veterinian datang sebulan skali... cuma disana dari apa yang KC tenguk pusat tersebut kurang tenaga pekerja untuk membersihkan tempat tinggal kucing. KC jugak diberitahu oleh pihak pusat tersebut bahawa ada yang curi2 datang ke pusat  dan tinggalkan kucing disitu ataupun mereka cakap tolong jaga sekejap nanti datang balik lepas tu hilang trus...hahaha 


Disini KC ingin memohon maaf jika ada kata2 yang menyinggung pihak lain tetapi niat KC baik cuma ingin memberikan sedikit info dan maklumat tentang betapa byk nya kucing2 yang terbiar diluar sana yang amat memerlukan kita dan jgn la kita membuang kucing walaupun kita tidak mampu menjaga mereka kerana kucing2 tersebut adalah makluk tuhan.


KC berjanji akan membawa ahli-ahli kelab kami sayang kucing ke pusat jagaan kucing terbiar pada masa yang sesuai nanti utk bergotong-royong membersihkan tempat dan memberikan sedikit sumbangan makanan walaupun tak banyak...

4 comments:

anis said...

klu nk pegi, info ea..nk pegi lg..hihi
kucing2 kt situ kurg kaseh syg, x de sape smpt nk belai2 diorg, cian sgt..

catmanja11 said...

anis mmg nak pergi lagi tapi kali nie sy nak pergi bwa ahli2 kelab kami sayang kucing skali....

Fazd Lynn said...

assalam..saye student UiTM pulau pinang..untuk sem 5 ini, kami belaja tentang bisnes..then saye dan ahli group saye dah sepakat untuk buat pusat jagaan kucing sbgai projek kami..saye ade pertanyaan..pekerja2 kat pusat encik adakah sukarela ataupun ade bayaran/gaji?
hope encik dpt jwp pertanyaan ini..btw, thank you..;)

Intan Zawani Binti Abdul Kadir said...

x de ke gambar cat yang ade kat situ