Welcome to all Beloved Friends

Feel free to explore my blog and feel comfortable to give comment but if you don't like I can't force you the exit door is OPEN

Penjagaan Kucing

Tuesday, 8 March 2011


walaupun kucing ni dikategorikan sebagai binatang yang comel..dan manja..tapi masih ada segelintir yang tidak gemar dengan kucing
kenapa?
1. mungkin kucing yang dipelihara buang air besar atau kencing bersepah
2. kucing kerap cakar sofa atau kerusi di rumah….
3.bulu kucing yang sering gugur…dan bersepah dalam rumah…kalau yang ada asma , memang tidak serasi untuk bela kucing..
tau tak punca bulu tu gugur?
antara sebabnya.. kucing tu diberi makan, makanan yang berminyak..contoh ikan goreng…kalau boleh rebus dulu ikan tu…
kucingnya degil?
kucing pun kena berbicara juga…siapa cakap kucing tak dengar kata? aku dah lebih sepuluh tahun pelihara kucing.. kalau kucing aku nak masuk bilik aku,, dan tunjuk tangan no-no-no je…dia tak jadi masuk.. pastu duduk jela depan pintu..kalau aku dah bagi masuk, baru dia masuk.. sebab tu kadang kala kena bercakap dengan kucing..bagi tau dia..
bagaimana caranya…?? aku rasuah kucing la..kalau dia tak masuk..aku bagi ikan sekor..hoho…mana boleh macam tu..rosak kucing tu nanti asyik kena rasuah je……sebenarnya ada cara-cara lain yang boleh kita buat dan praktikkan..
penjagaan kucing ni tak la terlalu berat…yang penting kita kena tau cara dan penjagaan yang betul…bagi mereka yang berminat untuk jadikan kucing sebagai binatang peliharaan, buku panduan di bawah ni memang amat sesuai untuk dijadikan panduan…

  • Jenis-jenis kucing …
  • Teknik memilih kucing peliharaan..samada kita nak beli kucing parsi ke…siam ke..yang mana sesuai untuk peliharaan..
  • Cara-cara memandikan kucing…mandikan kucing pun ada caranya..silap haribulan…bukan kucing yang mandi..tapi tuan yang mandi…jadi dari buku ni..kita boleh belajar, cara paling mudah untuk mandikan kucing..
  • Vaksin serta ubat-ubat yang diperlukan oleh kucing…kucing pun perlukan vaksin…bila kucing kita sihat…kelakuan kucing akan lebih menghiburkan,,,,
  • Panduan mengajar kucing menggunakan kotak najis (litter box)
  • Masalah-masalah yang mungkin dihadapi oleh kucing dan cara bagaimana mengatasinya
  • Sikap serta kelakuan pelik kucing yang perlu anda fahami… yang ni penting..terutama bila kucing kita sakit….sebab kucing tak pandai untuk berkata-kata..
  • Panduan mendandan dan menghias kucing kesayangan anda…
  • dan pelbagai lagi info menarik berkaitan kucing yang pastinya akan membuatkan anda teruja

5 comments:

♥misz nana♥ said...

nice info :)

catmanja11 said...

thanxs ya misz nana.....kalau ade ape2 info lain jugak leh bgitau ye kite same2 kongsikan....

Unie sendiri said...

Jom join group Cutie Cats Club kt FBook..boleh meramaikan ahli bagi pencinta kucing..banyak aktiviti boleh dirancang bersama..jommm..terima kasih atas sokongan anda :)

kau .. aku .. ♥♥♥ said...

thanx for the info :) tp kan, cmne lak klu tb2 dy da elok2 toilet train n sddenly wat pangai kencing merata2? any tips? my cat used to do that since i brought another kitten home week ago. rse frust sgt skrg nh.. :(

Pakcik Gaban said...

sy pon sayang kucing... huhuhu